Biuro obsługi Klienta – wewnętrznie czy w outsourcingu?

Biuro obsługi Klienta – wewnętrznie czy w outsourcingu?

Na samym początku Twoja firma jest mała, a Ty jesteś w stanie zrobić wszystko. Jednak z czasem Twoja marka rozrasta się, przybywa klientów oraz w znaczny sposób zwiększają się procesy uwzględniające sprzedaż czy wysyłkę. Oznacza to, że powinieneś/aś postawić na nowy dział – dział obsługi klienta, który jest niezbędny w każdej organizacji. A dlaczego warto o nim pamiętać? Lepiej założyć własne biuro obsługi klienta czy postawić na outsourcing?

Biuro obsługi klienta – jaką pełni funkcję w Twojej firmie?

Biuro obsługi klienta, w skrócie BOK, stanowi infrastrukturę, która służy przedsiębiorcom do kontaktu z klientami przy użyciu różnego rodzaju środków komunikacji. Oznacza to, że odbywające się tu procesy zachodzą między dwiema stronami – dostawcą, czyli przedsiębiorcą i odbiorcą, czyli Twoim klientem. Warto również zaznaczyć, że zadaniem pracowników biura obsługi klienta nie jest tylko odpowiadanie na pytania klientów, jak zapewne zakładałeś/aś. Dotyczy to także innych, ważnych dla Twojej firmy kwestii, w tym: 

  • aktywne pozyskiwanie nowych klientów, 
  • prezentowanie oferty firmy, 
  • przekonywanie klientów do zakupu produktu lub usługi, 
  • przekazywanie informacji na temat realizacji zamówień, 
  • przyjmowanie i rozpatrywanie reklamacji, 
  • udzielanie odpowiedzi na pytania klientów, 
  • rozwiązywanie bieżących problemów pojawiających się po stronie konsumenta, 
  • analizowanie oczekiwań klientów i podejmowanie działań mających na celu wzrost ich satysfakcji, 
  • sporządzanie ofert handlowych, zestawień i raportów, 
  • aktualizowanie baz danych, 
  • komunikacja z innymi działami. 

Wewnętrzne biuro obsługi klienta – czym się wyróżnia? 

Wewnętrzne stworzenie biura obsługi klienta odnosi się do faktycznego włączenia w aktualną strukturę firmy nowego działu. Oznacza to, że zatrudniasz na stałe osoby, które pracują w tym samym budynku, co Ty, dzięki czemu masz kontrolę nad ich działaniami oraz wydajnością. Bez dwóch zdań doskonale znają produkty, które sprzedaje firma – w końcu tylko nimi się zajmują. Przekłada się to na udzielanie konkretniejszych informacji w ramach kontaktu z klientem.

Dla Ciebie dużym plusem będzie także możliwość uzyskania szybkiej informacji czy opinii klientów, przez co w trybie natychmiastowym możesz podjąć wszelkie niezbędne działania. Z pewnością przełoży się to na sprzedaż, marketing czy ogólne wprowadzenie rewolucyjnych zmian. Co więcej, są to Twoi pracownicy i otrzymują od Ciebie wynagrodzenie finansowe za dobrą pracę. Oznacza to, że masz kontrolę nad procesem komunikacji oraz większą pewność, że klient zostanie obsłużony z uśmiechem na ustach. Wewnętrzny zespół obsługi klienta stanowi również ogromne wsparcie, kiedy wprowadzasz na rynek nietypowy produkt i chcesz zadbać o jak najlepszą jego promocję.

Niestety, wewnętrzne biuro obsługi klienta ma również swoje wady. Największą z nich jest dość duży koszt. Dotyczy on nie tylko utrzymania kolejnego działu, ale także zapewnienie całodobowego wsparcia, a to wymaga zatrudnienia większej ilości pracowników – w tym na nocne zmiany.

Biuro zewnętrzne w ramach outsourcingu – czy to się opłaca? 

Posiadanie swojego biura obsługi klienta wydaje się atrakcyjne i wygodne dla firm, jednak mimo to coraz więcej przedsiębiorców wybiera outsourcing. Polega on na przekazywaniu zadań, funkcji, projektów lub różnego rodzaju procesów do realizacji firmie zewnętrznej. W tym przypadku dotyczy to właśnie biura obsługi klienta. Do zdecydowanych zalet tej praktyki zalicza się: 

  • opłacalność – możesz tutaj przebierać w licznych ofertach, wybierając najbardziej dogodne rozwiązanie, 
  • szybkie zatrudnienie – w ramach outsourcingu nie musisz zmagać się z biurokracją czy licznymi procesami wdrażania, a od razu przechodzisz do sedna sprawy, 
  • dostęp do nowoczesnych rozwiązań, w które Twoja firma nie musi inwestować. 

Niestety, zewnętrzne biuro obsługi klienta ma również swoje wady. Przede wszystkim istnieje tutaj zagrożenie dla renomy marki związane z niewłaściwą obsługą klienta. Może również dojść do naruszenia bezpieczeństwa danych – Twoich klientów lub Twojej firmy. Z uwagi na to, warto poszukać takiego kontrahenta, które inwestuje w cyberbezpieczeństwo, przeprowadza coroczne audyty oraz po prostu będzie wobec Ciebie uczciwy. 

Dział obsługi klienta zajmuje się wszystkimi tematami okołosprzedażowymi. W końcu nie ma żadnych wątpliwości, że błyskawiczny i bardzo profesjonalny kontakt z klientem świadczy o Twojej firmie. Jednak to, czy stworzysz własne biuro obsługi klienta, czy może postawisz na outsourcing, zależy od Ciebie.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz też

Budowanie marki w internecie – skuteczne strategie

Budowanie marki w internecie – skuteczne strategie

Jak zwiększyć efektywność działu HR?

Jak zwiększyć efektywność działu HR?

Jak wyjazdy firmowe mogą wpłynąć na employer branding?

Jak wyjazdy firmowe mogą wpłynąć na employer branding?

Dlaczego warto zlecić obsługę klienta firmie zewnętrznej?

Dlaczego warto zlecić obsługę klienta firmie zewnętrznej?

Social Media – od czego zacząć?

Social Media – od czego zacząć?

Outsourcing działań PR-owych – zalety

Outsourcing działań PR-owych – zalety

aa