Jak pomagać pracownikom w okresie zmian organizacyjnych

Jak pomagać pracownikom w okresie zmian organizacyjnych

Twoje przedsiębiorstwo ciągle się rozwija. Aby móc efektywniej zarządzać swoim biznesem, podjeść jakość produktów i/lub usług czy poprawić wizerunek marki musisz być gotowy na różnego rodzaju zmiany organizacyjne. Z definicji jest to zastąpienie czegoś/kogoś czymś/kimś innym. Niestety, nie wszyscy pracownicy są zwolennikami różnego rodzaju udoskonaleń. A zatem, jak możesz pomagać w okresie zmian organizacyjnych? W tym artykule znajdziesz praktyczne porady! 

Jak przygotować organizację do zmian? 

Wprowadzenie zmian w firmie wymaga wielu przygotowań. Warto zatem wiedzieć, na czym się skupić, chcąc przygotować zarówno cała organizacji, jak i pracowników do nowego etapu. Kwestie te obejmują: 

  • opracowanie procesu zmiany przez zarząd i menedżerów, ponieważ każda, nawet najmniejsza kwestia powinna zostać tutaj uwzględniona, gdyż ma realny wpływ na działanie oraz funkcjonowanie firmy, 
  • weryfikację planu – zbierz osoby, które według menedżerów mogą mieć największe doświadczenie lub najczęstszy kontakt z daną zmianą oraz skonfrontuj się z ich opinią, gdyż może się okazać, że zmiana będąca w teorii dobra, w praktyce nie przyniesie oczekiwanych rezultatów,
  • dbanie o przepływ informacji, zarówno na poziomie mailowym, jak i w relacjach interpersonalnych, dzięki którym zauważysz potrzeby obawy czy spostrzeżenia swoich pracowników oraz będziesz w stanie podjąć odpowiednie działania.

Etapy wprowadzania zmian a pomoc pracownikom

Okres zmian organizacyjnych obejmuje cztery podstawowe i najczęściej występujące etapy. To właśnie w ich czasie musisz poświęcić uwagę swoim pracownikom, aby móc pomóc im w przystosowaniu się do nowej rzeczywistości. A jak to zrobić na poszczególnych etapach? Oto kilka wskazówek!

  • etap 1 – szok i zaskoczenie – nowe zmiany mogą zaskoczyć Twoich pracowników i właśnie dlatego już przy ich ogłaszaniu unikaj braku konkretnych informacji na ich temat, gdyż ten sposób unikniesz problemów wynikających z niewiedzy oraz szybciej przekonasz pracowników do wdrożenia nowych reguł, 
  • etap 2 – zaprzeczenie – może, ale nie musi występować, gdyż zależy to od charakteru pracownika i wiąże się zaprzeczeniem lub targowaniem się o to, że poprzednie zasady były o wiele lepsze, więc poprzyj swoje argumenty dowodami i pokaż, że nowe nie oznacza gorsze, 
  • etap 3 – opór – stare schematy i przyzwyczajenia trudno wykorzenić, dlatego postaw na integrację i porozumienia na wartościach, a także zweryfikuj przekonania pracowników czy lęki, gdyż mogą one zawierać ziarno prawy, 
  • etap 4 – wypracowanie nowego modelu – to czas potrzeby pracownikowi na uczeniu się nowego schematu, przyzwyczajanie się do niego lub nauki od podstaw, a to wiąże się z eksperymentowaniem oraz testowaniem nowych rozwiązań, na co warto pracownikowi pozwolić. 

Efektywne wprowadzanie zmian organizacyjnych – jakich błędów unikać? 

Jako przedsiębiorca wiesz, że nie ma rzeczy łatwych. Wprowadzając zmiany organizacyjne, musisz zatroszczyć się nie tylko o ich przebieg, ale także nastawienie pracowników. W końcu to oni są ważnym elementem napędzającym Twoją firmę. Postaraj się zatem unikać podstawowych błędów, do których zalicza się: 

  • brak właściwej komunikacji – przed wprowadzeniem zmian porozmawiaj również z pracownikami i poznaj ich punkt widzenia, a kto wie, może w ten sposób udoskonalisz swoje zmiany,
  • nierozwiane wątpliwości – w okresie zmian organizacyjnych postaraj się być dostępny dla swoich pracowników, dzięki czemu będą mogli oni dowiedzieć się więcej na temat zmian,
  • zagłuszanie sabotażystów zmian – zagłuszanie opinii innych nie jest dobrą opcją, o wiele lepiej wziąć takie osoby na rozmowę i poznać ich punkt widzenia, gdyż mogą oni dostrzegać coś, co Tobie umyka, 
  • brak doceniania chęci zmian – w okresie zmian organizacyjnych musisz poświęcić uwagę pracownikom, którzy przekonali się do nowej idei, gdyż utwierdzi ich to w przekonaniu, że są dobrze zaopiekowani, a także podniesie to motywację od pracy,
  • ukrywanie niewiedzy – musisz być zapoznany z każdym punktem wprowadzonych zmian, przez co będziesz w stanie odpowiedzieć na każde pytanie swoim pracownikom.

Chcąc pomóc pracownikom w adaptacji do zmian, należy przede wszystkim postawić na otwarty dialog. Nie zapominaj także o doceniani gotowości, zachęcaniu do zmian i aktywnym słuchaniu. W ten sposób w okresie zmian organizacyjnych pracownik poczuje się wspierany, a to wiąże się z lepszą i szybszą adaptacją! 

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz też

Budowanie marki w internecie – skuteczne strategie

Budowanie marki w internecie – skuteczne strategie

Jak zwiększyć efektywność działu HR?

Jak zwiększyć efektywność działu HR?

Jak wyjazdy firmowe mogą wpłynąć na employer branding?

Jak wyjazdy firmowe mogą wpłynąć na employer branding?

Dlaczego warto zlecić obsługę klienta firmie zewnętrznej?

Dlaczego warto zlecić obsługę klienta firmie zewnętrznej?

Social Media – od czego zacząć?

Social Media – od czego zacząć?

Outsourcing działań PR-owych – zalety

Outsourcing działań PR-owych – zalety

aa