Nie da się zaprzeczyć, że w światowym biznesie niezwykle szybko rozwija się pojęcie insourcingu. Z uwagi na to, możemy wyróżnić tutaj dwie jego formy – bardziej tradycyjną oraz nowoczesną. Jak się okazuje, niezależnie od tego, niesie szereg potencjalnych korzyści dla firm dużych i małych. Jednak, jakie są jego mocne i słabe strony? I co jest lepsze – insourcing czy outsourcing?
Czym jest insourcing?
Insourcing stanowi przekazywanie procesów lub działań biznesowych jednostki, które realizuje się w ramach działalności gospodarczej przez zewnętrznych usługodawców do wewnętrznej komórki organizacyjnej. W tradycyjnym znaczeniu jest to proces odwrotny do outsourcingu, gdyż w tym przypadku przyjmuje się od tych firm zlecenie. We współczesnym świecie to dość często wybierana metoda zarządzania przedsiębiorstwem, a wśród głównych powodów do popularności wyróżnia się:
- istotną wiedzę i umiejętności, które są niezbędne w czasie wykonywania działań insourcingowych,
- chęć posiadania większej kontroli nad procesami,
- uzyskanie przewagi nad konkurencją,
- złożoność procesów zachodzących w firmie,
- strategiczne wykonywanie działań,
- trudności w pozyskiwaniu rzetelnych usługodawców,
- ochronę własności intelektualnej wytworzonej w wyniku realizacji procesów insourcingowych.
Jednak, jak się okazuje, w nowoczesnym biznesie insourcing może przyjąć nieco inną formę. Za przykład może posłużyć firma kurierska, która odpowiada za dostarczenie paczek. Oznacza to, że w celu świadczenia wysokiej jakości usług musi dysponować odpowiednimi zasobami, w tym systemami informatycznymi czy infrastrukturą. Zatem, dlaczego nie przekazać części tych zasobów innym firmom w ramach usług pobocznych? W tym przypadku firma kurierska wchodzi do przedsiębiorstwa swojego klienta, stając się partnerem biznesowym na pograniczu dostawcy, konsultanta i outsourcera. Uznaje się zatem, że ta wersja insourcingu jest bardziej nowoczesna i dopasowana pod współczesny biznes.
Insourcing – wady i zalety
Każda metoda wykorzystywana do prowadzenia działań biznesowych, w tym insourcing, posiada swoje mocne i słabe strony. Zatem, co należy wiedzieć o insourcingu? Przede wszystkim jest to złożony sposób postępowania, który pozwala przedsiębiorstwu kontrolować całą swoją działalność ze względny na posiadane projekty oraz realizowane procesy. Co więcej, świadczenie usług we własnym zakresie oraz wytwarzanie produktów często obniża koszty produkcji – oczywiście, gdy ich ilość jest wystająca. Warto również zaznaczyć, że w znaczny sposób przyczynia się do rozwoju kluczowych kompetencji, które z pewnością zostaną docenione przez przyszłych klientów. Dodatkowo wyróżniają one daną firmę insourcingową na tle konkurencji.
Jednak warto pamiętać, że wiąże się to z podążaniem za nowoczesnymi technologiami, a tym samym dużymi inwestycjami. Generuje to koszty, z którymi należy się liczyć w celu zapewniania najwyższej jakości usług. Poza tym, wśród innych wad wyróżnić można zmniejszoną elastyczność strategiczną czy też utratę dostępu do pierwszorzędowej jakości produktów/usług oferowanych przez potencjalnego dostawcę.
Insourcing vs outsourcing – które lepsze?
Wiele osób zastanawia się, co tak naprawdę jest lepsze – insourcing czy outsourcing. Wówczas warto porównać je, uwzględniając kilka kryteriów, w tym:
- stopień kontroli – wyższy w przypadku insourcingu,
- ochrona prawna projektów/procesów – wyższa w przypadku insourcingu,
- poziom inwestycji kapitałowych – wyższy w przypadku outsourcingu,
- konieczność używania specjalistycznych urządzeń – wyższe w przypadku insourcing
- elastyczność zmian produkcji – wyższe w przypadku insourcingu,
- koszt pracy – zazwyczaj wyższy w przypadku insourcingu,
- ryzyko utraty kluczowych kompetencji – wyższe w przypadku outsourcingu.
Nie da się zaprzeczyć, że insourcing jest o wiele korzystniejszy w stabilnym otoczeniu, a jego struktura organizacyjna jest o wiele bardziej rozwinięta. Ponadto, tego typu współpraca sprawdzi się zarówno z dużymi, jak i małymi firmami. W ten sposób na szeroką skalę można rozwiązać problemy dopiero rozwijających się przedsiębiorstw, budując bliską współpracę oraz pozytywny wizerunek. Warto jednak pamiętać, że wybór strategii – insourcing czy outsourcing, w dużym stopniu powinien być poprzedzony, chociażby analizą opłacalności oraz sytuacji na rynku.
Insourcing jest uważany za niezwykle korzystne rozwiązanie dla wielu firm, co wynika z licznych zalet. W związku z tym warto, aby każdy przedsiębiorca dokonało dokładnej analizy i rozważył to rozwiązanie.