Nie da się ukryć, żyjemy w czasach wszechobecnej informatyzacji i komputeryzacji. Oznacza to, że dział IT staje się jednym z podstawowym, a zarazem ważniejszych działów w każdej większej firmie. Inną opcją, na którą również możesz się zdecydować, jest outsourcing IT. A na czym on dokładnie polega? Oto garść najważniejszych informacji, o których każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć!
Na czym polega outsourcing IT?
Coraz częściej słyszysz o outsourcingu IT, jednak czy wiesz, na czym on tak naprawdę polega? Otóż jest to nic innego, jak strategia biznesowa, polegająca na zatrudnianiu firmy zewnętrznej. W ten sposób możesz zlecić wykonanie określonych działań z zakresu działu IT. W zależności od zapotrzebowań Twojej firmy, do zleconych obowiązków można zaliczyć:
- profesjonalny helpdesk IT,
- administrację IT,
- serwis IT,
- zarządzanie cyberbezpieczeństwem.
Outsourcing IT niesie ze sobą wiele zalet, jak i wad, o których każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć. A co można do nich zaliczyć?
Jak mają się korzyści do ryzyka w przypadku outsourcingu IT?
Outsourcing IT to świetne rozwiązanie, które odznacza się licznymi korzyściami. Wiążą się one przede wszystkim z obniżeniem kosztów prowadzenia przedsiębiorstwa – i to na wielu płaszczyznach! Oprócz tego wyróżnia się:
- uwolnienie zasobów informatycznych,
- zwiększenie wydajności firmy,
- dostęp do najnowocześniejszych technologii,
- zwiększenie bezpieczeństwa IT,
- dostęp do doświadczonych pracowników.
Niestety nie ma rozwiązań idealnych. Podjęcie współpracy z niekompetentną firmą zewnętrzną w ramach outsourcingu IT może wiązać z ryzykiem. Obejmuje ono m.in. obawy o niewystarczająca jakość oprogramowania, strach przed utratą kontroli nad kluczowymi procesami IT czy ukrytymi kosztami.
5 najlepszych praktyk dla przedsiębiorców w outsourcingu IT
Jak się okazuje, w ostatnich latach outsourcing IT zyskał na popularności. Jest chętnie wykorzystywany przez małe i średnie firmy. A o czym powinien pamiętać każdy przedsiębiorca? Oto 5 najlepszych praktyk, które opierają się na:
- dobrej komunikacji,
- dokumentowaniu wszystkich zdarzeń i zmian,
- określeniu kierunku rozwoju, czyli zastanów się, czego oczekujesz od firmy zewnętrznej, np. ma realizować udogodnienia procesów czy może mieć bardziej kreatywne podejście do współpracy,
- zastanowieniu się, jak chcemy monitorować jakość usług outsourcingu IT,
- określeniu jasnego modelu rozliczeń za usługi outsourcingu IT.
Outsourcing IT niesie ze sobą wiele korzyści połączonych z zagrożeniami. Musisz wiedzieć, z jaką firmą zewnętrzną warto podjąć współpracę, aby móc efektywnie funkcjonować na rynku. Nie zapominaj również o dobrych praktykach dla przedsiębiorców w outsourcingu IT!