Sukces udanego biznesu opiera się między innymi na odpowiednim planowaniu, realizacji oraz kontroli przepływu surowców oraz towarów. W celu usprawnienia funkcjonowania przedsiębiorstw możliwe jest zlecenie usług logistycznych firmie zewnętrznej – czyli zastosowanie outsourcingu. Czym zatem dokładnie on jest oraz jakie są jego pozytywne, a także negatywne strony?
Czym jest outsourcing logistyki?
W ostatnim czasie coraz częściej używa się w biznesie pojęcia outsourcingu. Jest to nic innego, jak zlecenie innemu przedsiębiorstwu konkretnego zadania. Wśród licznych rodzajów, wyróżnić można także outsourcing logistyki. Opiera się on głównie na działaniach takich jak:
- pakowanie i sortowanie towarów,
- magazynowanie produktów,
- kompletowanie zamówień,
- znakowanie etykietami,
- wysyłanie zamówień do klienta,
- wymiana zniszczonych opakowań,
- obsługa zwrotów i reklamacji.
Cały proces przepływu towaru – czyli wszystkie usługi logistyczne mogą zostać zrealizowane w sprawny sposób przez zaufaną firmę zewnętrzną, która specjalizuje się w tego rodzaju działaniach. Outsourcing logistyki dobrze sprawdzi się w dynamicznie rozwijającej się branży e-commerce. Wszystko za sprawą rosnącego zapotrzebowania na usługi realizowane online ze sklepów internetowych.
Outsourcing logistyki – zalety
Outsourcing logistyki sam w sobie jest świetnym pomysłem i dużym ułatwieniem dla firm, które nie do końca specjalizują się w tej dziedzinie. Nic zatem dziwnego, że posiada znacznie więcej zalet, niż wad. Wśród największych korzyści, znaleźć można:
- usprawnienie procesów związanych z łańcuchem dostaw,
- brak konieczności posiadania lub wynajmowania magazynu,
- optymalizacje procesów posprzedażowych,
- poprawę jakości obsługi klienta,
- dostęp do specjalistycznej wiedzy oraz nowoczesnych technologii.
Ponadto dzięki skorzystaniu z usług logistycznych cała firma zostanie odciążona z zadań związanych ściśle z przesyłką towaru oraz jego reklamacji czy zwrotem. Jednak to nie wszystko, ponieważ sam outsourcing logistyki jest w stanie w spory sposób zoptymalizować wydatki, które wiążą się chociażby z wynajmowaniem magazynów, zatrudnianiem pracowników czy sortowaniem, pakowaniem i wysyłaniem produktów.
Outsourcing logistyki – wady
Nie ma w biznesie rzeczy w pełni pozbawionych wad. Tak samo jest w przypadku outsourcingu logistyki. Zlecając tego rodzaju funkcję należy mieć na uwadze, że może wystąpić:
- uzależnienie się od zleceniobiorcy,
- utrata kontroli nad procesem zamówieniowym,
- utrata ważnych danych lub informacji,
- utrata wiarygodności.
Powierzenie innemu podmiotowi gospodarczemu zadań z działu logistyki powinno wiązać się z zaufaniem oraz rzetelnością ustaleń. Ważne jest, aby jasno nakreślić warunki współpracy oraz przedyskutować wszystkie kwestie, ponieważ outsourcing logistyki posiada więcej zalet, niż wad i jest warty rozważenia.
Outsourcing logistyki może przynieść korzyści dla prowadzonego biznesu oraz znacznie poprawić jego pozycję na rynku. Jednak aby tego dokonać, trzeba umiejętnie dobrać firmę zewnętrzną. Dzięki temu szybko będzie można cieszyć się prężnie rozwijającym przedsiębiorstwem!