Jedną z najefektywniejszych metod rozwoju pracowników firmy są szkolenia. Kompetentna załoga, posiadająca odpowiednie umiejętności, wiedzę i doświadczenie to niewątpliwie skarb dla przedsiębiorstwa. Przeczytaj artykuł, by poznać rodzaje szkoleń i dowiedzieć się, jak wpływają one na ogólne funkcjonowanie biznesu.
Czym są szkolenia pracownicze?
Jest to metoda rozwoju pracowników, polegająca na zdobywaniu i pielęgnowaniu ich kompetencji oraz posiadanych zdolności. Szkolenia mogą być przeprowadzane zarówno przez osoby z firmy, jak i te z zewnątrz, a ich tematyka i cele są bardzo różnorodne. Im więcej działalność inwestuje w kursy, tym lepszą pracą odznaczają się jej pracownicy, a co za tym idzie – firma odnosi coraz większe sukcesy. Wielu właścicieli decyduje się również na tworzenie działów HR (human resources), które zajmują się one budowaniem relacji, motywowaniem pracowników i właśnie przeprowadzaniem kursów. Podstawowym i obowiązkowym szkoleniem jest BHP – jego celem jest przedstawienie załodze podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracodawca nie jest zobowiązany przeprowadzać tego typu spotkań z innych dziedzin, jednak jest to zalecane. Pozwoli to podnieść kwalifikacje kadr, co ułatwi im wykonywanie swoich zadań.
Szkolenia pracownicze – rodzaje i formy
Wyróżnia się wiele rodzajów szkoleń, które dzieli się, biorąc pod uwagę różne kryteria i okoliczności. Klasyfikuje się je np. ze względu na treść. Są to:
- szkolenia twarde – ich celem jest przekazanie pracownikom specjalistycznej i zawodowej wiedzy z danej dziedziny, związanej z ich pracą i przypisywanymi obowiązkami. Należą do nich m.in. szkolenia informatyczne czy marketingowe;
- szkolenia miękkie – mają za zadanie zapewnić rozwój indywidualnych zdolności pracownika. Nie są związane z uzyskaniem fachowej wiedzy, a raczej ze zdobywaniem różnych kompetencji, takich jak zarządzanie czasem, radzenie sobie w sytuacjach stresowych i kryzysowych czy komunikacją interpersonalną.
Kolejny podział, który ma na względzie dostępność kursu, wyróżnia:
- szkolenia otwarte – na które może zapisać się każdy, są one dobrowolne i szeroko dostępne, również dla osób z innych miast;
- szkolenia zamknięte – przeznaczone dla danej grupy, np. tylko dla pracowników konkretnej firmy.
Trzeci podział wiąże się z formą przeprowadzania spotkań i dzieli szkolenia na:
- warsztaty – zajęcia w małych grupach (najczęściej jest to maksymalnie 15 osób), co pozwala osobom na czynny udział i zadawanie pytań. Jest to bardzo efektywna forma, która gwarantuje zdobycie cennej wiedzy i umiejętności;
- konferencje – przeznaczone dla większej ilości osób, mogą liczyć aż kilka tysięcy uczestników. Występują na nich specjaliści, którzy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem;
- kursy – bierze w nich udział zazwyczaj około 20 osób. Prowadzący ma za zadanie przekazać wiedzę, za pomocą różnych sposobów i metod. Często wywiązuje się na nich ciekawa dyskusja między organizatorami, a uczestnikami.
Wybierając odpowiednią formą szkolenia, powinno się brać pod uwagę jego cel i wiedzę, którą należy przekazać kursantom.
Przeprowadzania szkoleń pracowniczych – zalety
Przeprowadzanie szkoleń pracowniczych niesie ze sobą wiele korzyści nie tylko dla personelu, ale również dla całej firmy. Podnosząc kompetencje i umiejętności pracowników, biznes znacznie szybciej się rozwija oraz wzrasta jakość oferowanych przez niego usług. Szkolenia są świetnym sposobem, by zachęcić kadrę do samorozwoju i wspomóc budowanie pewności siebie. Co więcej, może to znacznie polepszyć relacje między pracownikami, zintegrować team i dopracować komunikację w jego obrębie. Szkolenia, oprócz przekazania specjalistycznej wiedzy, wzbudzą też poczucie wspólnoty i pozwolą tworzyć więzi między pracownikami oraz dyrektorami.
Coraz więcej właścicieli decyduje się na regularne przeprowadzanie szkoleń pracowniczych, ponieważ wie, że jest to inwestycja nie tylko w ludzi, a również w całą działalność. Warto organizować różne kursy, które dokształcą personel i pozwolą osiągać sukcesy.