Jeśli prowadzisz własny sklep internetowy lub robiłeś kiedyś zakupy online, na pewno zdajesz sobie sprawę, jak ważnym procesem jest realizacja zamówień. Powinna być ona szybka i przebiegać sprawnie, aby klient był zadowolony i zdecydował się odwiedzić stronę ponownie. Dowiedz się, jak możesz ulepszyć ten aspekt i jakie rozwiązania Ci proponujemy.
Jak wygląda realizacja zamówień w sklepie internetowym?
Proces realizacji zamówień składa się z wielu etapów, nad którymi wyznaczony pracownik nadzoruje, by każdy z nich został prawidłowo przeprowadzony. Ich ilość może nieznacznie różnić się od preferencji sklepu lub zamawianych towarów, jednak zazwyczaj cały przebieg wygląda bardzo podobnie. Do głównych etapów zalicza się:
- Złożenie zamówienia przez klienta.
- Dokonanie płatności.
- Oczekiwanie, aż zamówienie trafi do realizacji.
- Realizacja zamówienia, czyli kompletowanie.
- Pakowanie.
- Zamówienia gotowe do wysłania.
- Paczka wysłana lub przekazana kurierowi.
Klient, po zamówieniu określonych produktów, z niecierpliwością czeka na ich szybkie dostarczenie, dlatego tak kluczowa jest dobra organizacja realizowania zamówień. Każdy etap tego procesu powinien być idealnie dopracowany, a przejścia między kolejnymi płynne.
Jakie rozwiązania zastosować?
W celu usprawnienia realizacji zamówień, firmy często decydują się na trzy główne rozwiązania. Pierwszym jest outsourcing magazynu, czyli wynajęcie hali, do przechowywania naszych produktów oraz osób, które będą sprawować nad nimi opiekę. Zazwyczaj wiąże się z tym również pomoc logistyczna i transportowa. Często w zakres obowiązków wynajętej firmy wchodzi też przygotowywanie towarów do wysyłki czy współpraca z kurierami. Potrafi to znacznie usprawnić cały proces realizacji zamówień i minimalizuje ryzyko błędów i pomyłek. Drugim rozwiązaniem jest co-packing. Pod tą nazwą kryje się usługa, w ramach outsourcingu logistyki, polegająca na profesjonalnym pakowaniu towarów i przygotowywaniu ich do wysyłki. Do tego zadania, zatrudnia się profesjonalną firmę, która dysponuje specjalistycznym sprzętem, co sprawia, że proces pakowania jest szybki, dokładny, a nasze towary bezpieczne i gotowe do przekazania kurierowi. Wszystko po to, by zaoszczędzić czas i jak najszybciej dostarczyć wyczekiwaną paczkę klientowi. Trzecim skutecznym sposobem na usprawnienie etapów wysyłki jest skorzystanie z pomocy firmy zewnętrznej do obsługi zamówień internetowych, czyli obsługa klienta w e-commerce. Jej zadaniem nie jest pomoc fizyczna tylko taka, która opiera się na obsłudze stron www lub sklepu online. Do jej obowiązków należy kontakt z klientem, przyjmowanie zwrotów i zajmowanie się wymianami towaru, udzielanie niezbędnych informacji, monitorowanie płatności, wystawianie potrzebnych dokumentów, np. faktur i dbanie o ogólne zadowolenie i satysfakcję klienta. Pozwoli to na szybką reakcję w razie błędów i płynność w dostarczaniu zamówień.
Jakie plusy ma outsourcing w tym wypadku?
Główną i najważniejszą zaletą, wspomnianą już wyżej, jest znaczne usprawnienie całego procesu wysyłki oraz mniejsze ryzyko popełnienia błędu. Ponadto outsourcing skutkuje większą organizacją i skutecznością działania. Zapewni nam też ochronę płatności i transakcji oraz zadbanie o wszelkie formalności z tym związane. Możliwość stałego kontaktu ze sklepem i śledzenia swojego zamówienia, wzbudzi większe zaufanie wśród klientów, zagwarantuje ich zadowolenie oraz rekomendację.
Zadowolony klient jest najlepszą wizytówką sklepu. Warto więc dołożyć wszelkich starań, by proces realizacji zamówień był na jak najlepszym poziomie, co na pewno pozytywnie odbije się na naszej działalności.