Z pewnością kojarzysz telemarketing – jest on obecny od wielu lat i często kojarzy się z natrętnymi telefonami czy sprzedawaniem garnków w czasie rozmowy. Jednak obecnie telemarketing to coś więcej. Stanowi ogół działań, które wykorzystuje połączenia do aktywnego pozyskiwania leadów, wyszukiwania prosperów i zawierania transakcji kupna-sprzedaży. Z pewnością pozwoli nam zwiększyć zysk z handlu, a także poprawić satysfakcję klienta. Wyróżnia się kilka podstawowych rodzajów telemarketingu, a każdy z nich odznacza się innymi możliwościami. Oto co warto o nich wiedzieć!
Telemarketing aktywny
Telemarketing aktywny, inaczej nazywany telemarketingiem wychodzącym, ma głównie za zadanie sprzedawanie produktów lub usług. Dzięki niemu można wybadać poziom satysfakcji klientów oraz połączyć to z próbą sprzedaży innych usług. Obejmuje to m.in. usługi turystyczne, szkolenia czy samochody. Tak naprawdę ten rodzaj telemarketingi pozwoli Ci sprawdzić zainteresowania określonymi produktami i usługami.
Telemarketing reaktywny
Telemarketing reaktywny określany może być także jako telemarketing przychodzący, obejmuje najczęściej tzw. infolinie. Ich podstawowym zadaniem jest udzielenie informacji osobie dzwoniącej. Obecnie pełnią on także funkcję centra obsługi klienta czy linii umożliwiających składanie zamówienia, np. w pizzeriach czy firmach cateringowych. Z ich pomocą jesteś w stanie zebrać dane na temat klientów czy przeprowadzać badanie preferencji.
Telemarketing B2B i B2C
Telemarketing na rynku B2B i B2C pozwoli Ci w znacznie lepszy sposób zagospodarować zasoby w call center, które realizują łączone kampanie. Wynika to z różnych działań obu rodzajów, gdyż dla:
- B2B optymalną porą wykonywania połączeń waha się od 8:00 do 16:00,
- B2C wahają się zazwyczaj między 15:00 a 16:00 w tygodniu oraz między 11:00 a 18:00 w weekendy.
W przypadku telefonów stacjonarnych można analizować efektywność dotarcia w poszczególnych dniach i godzinach, a następnie modyfikować swoje działania zgodnie z zebranymi wynikami. Jeśli natomiast kampania telemarketingowa jest realizowana na telefony komórkowe, to zależności te tracą na znaczeniu.
Telemarketing zewnętrzny
Telemarketing zewnętrzny może być Ci znany również jako telemarketing outsourcingowy. Odnosi się od do sytuacji, w której Twoja firma korzysta z usług wyspecjalizowanych firm zewnętrznych, którym możesz oddelegować działania telemarketingowe. Przekłada się to znaczącą redukcję kosztów, a także daje Ci możliwość skupienia się na głównym biznesie. Masz także dostęp do specjalistycznej wiedzy – w końcu nie ma co ukrywać, zewnętrzne firmy outsourcingowe mają o wiele większe doświadczenie oraz posiadają specjalistyczną wiedzę, którą możesz wykorzystać w celu poprawy efektywności sprzedaży własnej marki!
Telemarketing wewnętrzny
Telemarketing wewnętrzny obejmuje samodzielne prowadzenie działań z zakresu telemarketingowych przez Twoją firmę. Wówczas jesteś zobowiązany do zatrudniania własnych pracowników oraz przeznaczenia nakładu pieniędzy na konkretne zasoby umożliwiające planowane działania. Przekłada się to na znaczną kontrolę wszystkich procesów, a także ogromną spójnością z marką – w końcu Twoi pracownicy z pewnością mają ogromną wiedzę odnośnie produktów lub usług znajdujących się w ofercie!
Sprzedaż telefoniczna obecnie jest wykorzystana najczęściej w firmach oferujących produkty i usługi. Ogromną zaletą tej formy jest kontakt z klientem, któremu możemy dostarczyć dużą ilość informacji w krótkim czasie. W ten sposób nie musi on szukać danych w internecie, a także szybciej przekona się do Twojej firmy. Teraz tylko pozostaje wybrać, który rodzaj telemarketingu sprawdzi się u Ciebie!