Terminowość dostaw jest niezwykle istotna, aby firma funkcjonowała prawidłowo. Jest to też oznaka odpowiedzialności i rzetelności biznesu. Niestety, cały proces dostaw jest skomplikowany, a jeden błąd potrafi znacznie go opóźnić. Przeczytaj artykuł, by dowiedzieć się, jak poprawić terminowość dostaw i czy warto skorzystać w tym celu z outsourcingu logistyki.
Dlaczego terminowość dostaw jest istotna?
Dzięki terminowości w dostarczaniu wszelkich produktów, udaje się zachować ciągłość produkcji i istnieje mniejsze ryzyko strat i innych zaburzeń. Co więcej, pozwala firmie zbudować silne relacje z klientami i poprzez rzetelną pracę – zdobyć ich zaufanie i rekomendację. Terminowość jest też ważna w przypadku transportu produktów, które posiadają dany okres przydatności. Konkurencyjność na rynku jest ogromna, zatem dotrzymywanie terminów i utrzymywanie stałych klientów znacznie podnosi renomę firmy i jej pozycję na rynku pracy.
Nieterminowość dostaw – przyczyny
Przyczyn nieterminowość w dostawach jest wiele i głównie opierają się na niedopatrzeniach pracowników. Czasem załoga nie dostrzeże braków w magazynie, bądź zamówi zbyt mało lub za dużo sztuk danego towaru. Wszelkie, z pozoru drobne błędy, znacząco wpływają na terminowe dostawy. Niekiedy, zdarzają się też uchybienia w dokumentacji, co również przedłuża wszelkie procesy. Opóźnienia mogą obejmować też samo wydawanie towarów i załadunek, spowodowane zazwyczaj złym rozplanowaniem zadań. Negatywny wpływ mają również wszelkie wypadki losowe, często niezależne od dostawców. Powyższe błędy i wydarzenia generują dodatkowo koszty i potęgują niezadowolenie klientów.
Jak poprawić terminowość dostaw?
Wprowadzane w tym celu zmiany dzielą się na wysokonakładowe i niskonakładowe. Do pierwszej kategorii należą wszelkie poprawki typu makro, czyli wykorzystywanie kompleksowych programów informatycznych, zainwestowanie w lepsze pojazdy dostawcze i maszyny. Te rozwiązania są kosztowne, ale gwarantują ulepszenia w dostawach. Drugi typ zmian, czyli te niskonakładowe, to takie, które nie generują wysokich kosztów, ale poprawiają procesy magazynowe i skracają czas wysyłki towarów. Kluczem do poprawy terminowości jest strategiczna organizacja łańcucha dostaw. Świetnym rozwiązaniem może okazać się Business Intelligence – pozwala na monitorowanie przepływu informacji oraz produktów, z pomocą technik informatycznych. Infrastruktura IT umożliwi przetwarzanie i analizę danych, wskaźniki sprzedaży, zamówień i dostaw. Pozwoli na dostrzeżenie potencjalnych błędów i ich rozwiązanie. Pomocnym oprogramowaniem, które może okazać się przydatne jest Comarch ERP XL – zapewnia wsparcie na każdym etapie dostawy oraz współpracę z dostawcami. Ważne jest też używanie specjalistycznych maszyn, które znacznie usprawnią działania. Należy regularnie przeprowadzać kontrolę posiadanych pojazdów, zainwestować w ich monitoring oraz GPS. Firma powinna zadbać też o poprawne oznaczenia dróg transportowych i ramp oraz prawidłowe pakowanie przewożonych towarów.
Outsourcing logistyki
Jeśli zależy Ci, by mieć pod kontrolą wszelkie procesy związane m.in. z dostawami, to warto zastanowić się nad outsourcingiem logistyki. Polega on na wynajęciu firmy do zadań związanych z logistyką. W zakres jej obowiązków może wchodzić magazynowanie oraz pakowanie towarów, kompletowanie i wysyłka zamówień, etykietowanie czy obsługa zwrotów oraz reklamacji. Takie rozwiązanie niesie ze sobą wiele korzyści. Do głównych zalet można zaliczyć:
- zmniejszenie kosztów (związanych z wynajmowaniem magazynu i osób do jego obsługi);
- usprawnienie procesów w łańcuchu dostaw;
- większe zadowolenie klienta, z profesjonalnie wykonanych usług;
- możliwość skorzystania z zaawansowanych technologii, specjalistycznych programów i maszyn;
- zwiększenie konkurencyjności i znaczenia firmy na rynku.
Niewątpliwie, terminowe wykonywanie zadań i zleceń w firmie, rzutuje na jej reputację. Warto zadbać o ten aspekt, np. poprzez wykorzystanie outsourcingu logistyki.