Tworzenie e-booka – krok po kroku

Tworzenie e-booka – krok po kroku

E-booki to coraz popularniejsza forma do przekazywania treści zarówno rozrywkowych, jak i informacyjnych. Jeśli zastanawiasz się, jak stworzyć wartościowy tekst – koniecznie przeczytaj ten artykuł.

Książka papierowa czy e-book?

Obecnie, e-booki zaczynają stopniowo zastępować książki i różne tradycyjne, pisemne formy. Nic w tym dziwnego – to bardzo prosty sposób rozpowszechniania informacji. Stanowią dobre rozwiązanie dla odbiorców oraz samych twórców. Można je czytać, gdziekolwiek się jest, bez potrzeby dźwigania ciężkich egzemplarzy – wystarczy telefon, laptop czy czytnik, by zawsze mieć je przy sobie. W wielu przypadkach, da się automatycznie znaleźć interesujący e-book, wpisując daną frazę, dziedzinę czy temat w wyszukiwarkę Internetową. Są one również łatwo dostępne, nie musisz ich zamawiać i czekać na przesyłkę, a cena zazwyczaj jest atrakcyjniejsza. Dla twórców, stworzenie e-booka jest szybsze, tańsze i prostsze. Dzięki tej formie, firmy mogą rozszerzyć swoje działania marketingowe i trafić do szerszego grona odbiorców.

Tworzenie e-booka – na co zwrócić uwagę

Mimo, że stworzenie e-booka nie jest czymś skomplikowanym, to trzeba mieć na uwadze kilka zasad. Po pierwsze, należy zastosować się do wytycznych techniczno-prawnych, dotyczących strony tytułowej. Powinien się na niej znaleźć:

  • autor i tytuł;
  • wydawca oraz rok i miejsce wydania;
  • osoby, które współpracowały przy tworzeniu e-booka, np. korektor tekstu, fotograf.

W przypadku, gdy Twój tekst ma numer ISBN (Międzynarodowy Znormalizowany Numer Książki) – również musisz umieścić go na początku. Oprócz tego, warto zawrzeć formułę dotyczącą praw do dystrybucji i treści. W sytuacji, gdy przy pisaniu e-booka, korzystałeś z obrazów, pobranych ze banków zdjęć to upewnij się, na co pozwala ich licencja. Mimo, że nie jest to obowiązkowe, to zaleca się sporządzenie spisu treści, który ułatwi czytanie e-booka. Jeśli korzystałeś z różnych źródeł – stwórz bibliografię. Oprócz tego, warto też zadbać o dobór odpowiednich kolorów, czcionki i innych detali graficznych, tak by walory wizualne przyciągnęły odbiorców. Najważniejszym elementem jest jednak treść – musi być wyjątkowa, napisana w ciekawy sposób i przyciągać czytelników. Pamiętaj o poprawnej stylistyce i o kwestii merytorycznej – przed rozpoczęciem pisania, warto zrobić porządny research.

Narzędzie pomocne przy tworzeniu e-booka

Poniżej znajdziesz kilka narzędzi, które pomogą Ci w pisaniu, obróbce graficznej i sprzedaży Twojego e-booka:

  1. Tworzenie treści – oprócz standardowego Worda, Pages czy zwykłego notatnika, warto wziąć pod uwagę:
  • Google Docks – połączony z chmurą, automatycznie zapisuje wszelkie zmiany, pozwalając przy tym wracać do starszych wersji. Daje możliwość wglądu dla całego zespołu;
  • Writer Blocks – oprócz pisania tekstu, pozwala gromadzić materiały i pomysły oraz uporządkować je. Jest narzędziem płatnym.
  1. Grafika – obok treści, również niezwykle istotna, wpływająca na atrakcyjność e-booka i jego wygląd. Pomocne narzędzia to:
  • Canva – bardzo popularny program, który umożliwia korzystanie z różnych szablonów, zdjęć czy innych grafik. Jest prosty w obsłudze oraz ma wiele opcji;
  • Gimp – odpowiednik Photoshopa. Daje możliwość tworzenia zaawansowanych obrazów, jednak wymaga od twórcy większych umiejętności;
  • Pexels – czyli bank z darmowymi obrazami. Jest łatwy w użytkowaniu i oferuje ogromny wybór zdjęć;
  • Pixabay – kolejny stock z mnóstwem dobrej jakości grafik. Znaczna ilość zdjęć ma licencję CC0, co pozwala na używanie obrazów w celach komercyjnych, bez potrzeby podawania ich źródła;
  • Place-it – narzędzie, oferujące dużą ilość mockupów (czyli szablonów, które umożliwiają umieszczenie różnych obrazów np. na okładce czy ekranie telefonu), również w formie video.
  1. Eksport do PDF – jeśli już napiszesz treść i dobierzesz obrazy, następnym krokiem jest złożenie go i stworzenie pliku PDF. Ułatwi Ci to:
  • Google Slides – darmowe narzędzie dostępne dla użytkowników konta Google. Pozwala w prosty i automatyczny sposób wygenerować plik PDF;
  • Pdfescape – umożliwia stworzenie PDF, a następnie uzupełnianie jego treści. Może być przydatny w sytuacji, gdy tworzysz e-book w formie np. ćwiczeń językowych i zadaniem użytkownika jest jego uzupełnianie.
  1. Dystrybucja – odbywa się zazwyczaj poprzez wysłanie tekstu w newsletterze. np. poprzez:
  • Mailerlite – pozwala w prosty sposób gromadzić odbiorców i pomaga w ich segmentacji. Można ustawić automatyczne wysyłanie maili.
  1. Sprzedaż – stworzenie e-booka to świetna metoda na zarobienie dodatkowych pieniędzy. Warto zaopatrzyć się w:
  • WooCommerce – jest to wtyczka do WordPressa, zaprojektowana przez fachowców, której zadaniem jest zintegrowanie sklepu internetowego z Twoją stroną.

Kto może pomóc w stworzeniu e-booka?

Jeśli stworzenie własnego e-booka, np. pod względem technicznym, wydaje Ci się trudne i martwisz się, że nie poradzisz sobie sam, wtedy warto zainteresować się osobami lub działalnościami, specjalizującymi się w tej dziedzinie. Możesz wynająć copywritera – pomoże Ci on stworzyć unikalną treść, która na pewno zaciekawi odbiorców. Do robienia zdjęć i innych grafik, warto zatrudnić profesjonalnego fotografa – twoje obrazy będą oryginalne, wyjątkowe i będziesz mieć pewność, że nikt inny nigdy z nich nie korzystał. W całym procesie i obróbce e-booka możesz wesprzeć się pomocą grafika, który na co dzień korzysta z zaawansowanych i wydajnych programów. Idealnym rozwiązaniem będzie firma zajmująca się tworzeniem i składaniem e-booków zawodowo. Spełni ona wszelkie wymagania i niezbędne kryteria, dzięki czemu twój tekst będzie dopracowany do perfekcji, profesjonalny i na pewno spodoba się odbiorcom. Taki sposób z pewnością zaoszczędzi Twój czas.

Jeśli lubisz pisać, masz do przekazania ciekawą wiedzę lub doświadczenie i chciałbyś podzielić się nią z innymi – nie wahaj się i zacznij tworzyć własnego e-booka!

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz też

Budowanie marki w internecie – skuteczne strategie

Budowanie marki w internecie – skuteczne strategie

Jak zwiększyć efektywność działu HR?

Jak zwiększyć efektywność działu HR?

Jak wyjazdy firmowe mogą wpłynąć na employer branding?

Jak wyjazdy firmowe mogą wpłynąć na employer branding?

Dlaczego warto zlecić obsługę klienta firmie zewnętrznej?

Dlaczego warto zlecić obsługę klienta firmie zewnętrznej?

Social Media – od czego zacząć?

Social Media – od czego zacząć?

Outsourcing działań PR-owych – zalety

Outsourcing działań PR-owych – zalety

aa