Zarządzanie zasobami ludzkimi – poznaj metody

Zarządzanie zasobami ludzkimi – poznaj metody

Nie od dziś wiadomo, że na sukces firmy, znaczący wpływ mają działania ludzi, którzy w niej pracują. By wykorzystać potencjał i zdolności pracownika, opracowano metody zarządzania zasobami ludzkimi. Przeczytaj artykuł, by dowiedzieć się, na czym polegają i jak się je wykorzystuje w biznesie?

Zarządzanie zasobami ludzkimi – co to?

Jest to strategiczny sposób zarządzania ludźmi, pracującymi w danej działalności. Skupia w sobie działania, mające na celu maksymalne wykorzystanie umiejętności i ogólnych możliwości pracowników. Bierze pod uwagę decyzje kierowników, które wpływają na personel, ich efektywność, pracę i zaangażowanie. Celem jest sprawienie, by wszelkie zachowania kadry, pozwoliły odnosić sukcesy właścicielowi i jego firmie, przy jednoczesnym skupieniu się na nagradzaniu pracownika za włożony w swoje obowiązki trud. Według idei ZZL, osiąganie celów jest możliwe, dzięki efektywnej pracy załogi. To do obowiązków menedżerów należy odpowiedzialność za zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji. Do głównych cech tych działań należy:

  • integrowanie zasad polityki i praktyki zatrudnienia – które, dzięki wszechstronnemu podejściu, mają wzajemnie się wspierać;
  • strategiczne zarządzanie pracownikami – które sprawi, że strategia organizacji zintegruje się ze strategią ZZL;
  • zaangażowanie pracowników – istotne, w realizowaniu celów i założeń firmy;
  • ludzie, jako aktywa – postrzeganie pracowników, jako przyczynę przewagi konkurencyjnej. Mają być oni kapitałem, w który trzeba inwestować;
  • wspólność interesów – sprawy pracodawców oraz pracowników są wspólne.

Elementy i wymiary zarządzania zasobami ludzkimi

Wyróżnia się poszczególne elementy, które należą do procesu zarządzania kadrami. Jest to:

  • planowanie zasobów ludzkich – jego celem jest spełnienie potrzeb pracowników organizacji, uwzględniając czynniki wewnętrzne oraz te wypływające z otoczenia;
  • rekrutacja – czyli nabór pracowników. Polega na przygotowywaniu zbioru kandydatów, uwzględniając plan zasobów ludzkich;
  • wdrożenie – polega na adaptacji pracownika. Działania, które pozwalają na miłe i bezkonfliktowe przyjęcie nowej kadry;
  • ocena efektów pracy – polega na feedbacku dla pracownika, który ukazuje mu, jak efektywna jest jego praca lub co powinien poprawić;
  • szkolenia – stawiają na rozwój pracowników, wzrost ich kompetencji i zwiększają wydajność w pracy;
  • nagradzanie – czyli forma motywowania pracowników do wykonywania swoich zadań jak najlepiej.

W skład niezwykle istotnych wymiarów zarządzania zasobami ludzkimi, wchodzi:

  • wymiar funkcjonalny – obejmuje organizację zadań i czynności, w taki sposób, aby te przynosiły korzyści zarówno dla firmy, jak i jej pracowników;
  • wymiar instytucjonalny – zajmuje się badaniem kompetencji i obowiązków osób, które podejmują decyzje dotyczące biznesu;
  • wymiar instrumentalny – polega na doborze metod, które mają rozwiązywać problemy przedsiębiorstwa oraz między personelem (np. spory).

Modele zarządzania zasobami ludzkimi

Model jest formą uproszczenia rzeczywistości i pomaga dowiedzieć się, jakie działania powinno się podjąć, by osiągnąć zamierzone cele. Wyróżniamy cztery podstawowe modele zarządzania zasobami ludzkimi:

1. Model Michigan – najwcześniej opracowany sposób. Według niego, ZZL jest oparty na czterech funkcjach, do których należy:

  • dobór pracowników;
  • ocena ich pracy;
  • systemy motywacyjne;
  • rozwój wykwalifikowanych pracowników.

Funkcje te są ze sobą powiązane. Jest to twarde podejście zarządzania pracownikami. Postrzegani są oni, jak środek w realizacji planów firmy, który trzeba wykorzystywać, podobnie jak inne zasoby.

2. Model Harvardzki – w przeciwieństwie do Modelu Michigan, ten charakteryzuje się miękkim podejściem do ZZL. Głosi, że zasoby danej organizacji są wyjątkowe i nie mogą być traktowane, jak reszta. Nie stawia wydajności firmy ponad interesy jej kadry. Wyznacza też cztery obszary polityki ZZL, w których skład wchodzi:

  • partycypacja pracowników;
  • możliwości przemieszczania personelu;
  • system gratyfikacji;
  • organizacja pracy.

3. Model Japoński (inaczej narodowy) – ma swoje korzenie w kulturowym kontekście Japonii i jego specyfice. Jest szczegółowy i daje konkretne, jasne wytyczne w sprawach ZZL. Głosi trzy zasady:

  • zasada starszeństwa podczas wynagradzania i awansowania pracowników;
  • dożywotnie zatrudnienie;
  • konsensus organizacji zakładowych.

4. Model uniwersalny – zakłada, że stworzono pule praktyk z zakresu zarządzania pracownikami, która jest uniwersalnym wsparciem w osiągnięciu przewagi nad konkurencją – nie biorąc pod uwagę otoczenia ani branży. Według tego modelu, najważniejsze w firmie, są zasoby ludzkie. Organizacja firmy jest ściśle związana z działaniami obejmującymi zarządzanie zasobami ludzkimi.

Każdy, kto choć raz pracował i zarządzał ludźmi wie, że nie jest to proste zadanie. Warto poznać techniki, które nie tylko ułatwią komunikację w pracy, ale również pozwolą odnieść oczekiwany sukces.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz też

Zalety zlecania kampanii marketingowych agencjom zewnętrznym

Zalety zlecania kampanii marketingowych agencjom zewnętrznym

Efektywne delegowanie zadań

Efektywne delegowanie zadań

Kto może przeprowadzać audyt finansowy w firmie?

Kto może przeprowadzać audyt finansowy w firmie?

Jakie usługi warto zlecić firmom zewnętrznym, aby zwiększyć efektywność?

Jakie usługi warto zlecić firmom zewnętrznym, aby zwiększyć efektywność?

Jak wykorzystać content marketing do budowania marki?

Jak wykorzystać content marketing do budowania marki?

Jakie są zalety i wady zewnętrznych usług księgowych?

Jakie są zalety i wady zewnętrznych usług księgowych?

aa